Meet hívás és az Üzleti email: info@blackpanther.hu

A hibaelhárítás alapjai!

A hibaelhárítás alapjai!

A hibaelhárítás alapjai!

Szerző: Adminisztrátor

Itt vagy most:

A hibaelhárítás kulcsfontosságú része a hiba pontos felismerése, értelmezése. Amennyiben nem értjük, hogy egy probléma esetén mit látunk, vagy nem tudjuk eldönteni, hogy valóban hibás működést látunk, tapasztalunk-e, neki se álljunk a hibaelhárításnak, hanem kérjük szakember segítségét, mielőtt nagyobb bajt okozunk!

Valódi hiba esetén nem vezet sehova, ha hibásan működő programot újra és újra megpróbáljuk elindítani. Magától nem fog „meggyógyulni”. A hiedelmekkel ellentétben a PC újraindítása sem oldja meg a problémákat, ha valódi hibáról beszélünk.

Alapfogalmak

Fájlok, mappák, programok, futtatható, futtatási jog, szerkeszthető, jogosultság, olvashatóság, saját könyvtár (konfig), útvonalak, root, user… ! Nagyjából ezekkel kell tisztában lenned ahhoz, hogy bármit megtegyél a blackPanther OS-en. Ha ezeket nem érted, a kézikönyv olvasásával kell kezdened!

Tudj kérdezni, kommunikálni.

Balfasz vagyok? Gondolkodj el ezen! Értelmesen és jól körbeírt kérdésre várhatsz értelmes választ!

Ahhoz, hogy bármilyen problémával kapcsolatos kérdésre választ is remélhess, meg kell tudnod fogalmazni, hogy mi a problémád!

Nem indul el a program, már tízszer kattintottam és ugyanaz! Mi a baja?

Az ilyen típusú kérdésekre te választ nem kapsz, aki elolvassa és segítene, az épp nagyjából az agyvérzés, és, a melegebb éghajlat említése mellett fogalmazza neked az üzenetet, ami érthető, hiszen ez úgy a kétmilliomod haszontalan, értelmezhetetlen és ostoba kérdés volt. Ha valaki mégis válaszol, köszönd meg és légy nagyon hálás érte..

Olvasd el:Hogyan kérdezzünk okosan?

Olvass és gondolkodj!!!!

 Nem olvassák el a képernyő-üzeneteket, oktalanul tesznek „valamit”. Felmértük a látogatói tevékenységeket és nem csak találgatás, hanem tény, hogy a felhasználók nem olvassák végig a cikkeket , figyelmesen meg végképp nem, hanem találomra ugrálnak az oldalon. A kereséseket nem ismétlik, nem gondolják át, csak vaktában, valószínűleg hallomásból ismert kulcsszavat próbálnak, pl.: „virtuálisbox”  Eszébe nem jutna azon gondolkodni, hogy mekkora egy baromságot ír be és keres. Használd a fejed és, ha csak a „virtuálisbox” jut eszedbe, legalább darabold fel: „virtual”-ra

A problémádat értelmezd és határold be! Nézz utána, hogy ez csak téged érint-e?!

Rendszerszintű beállítások

Rendszergazdai műveletek

Ezek a legtöbb esetben az /etc mappában található szövegfájlok, amelyek a programok, szolgáltatások beállításait tartalmazzák. Ide csak a rendszergazda jogosult bármit betenni, elvenni vagy szerkeszteni. Tehát ehhez  „root” azaz rendszergazdai jogokkal kell rendelkeznünk. Az elérésükhöz használhatjuk valamelyik konzol alkalmazást, tty-terminált vagy akár a fájlkezelőnket is (a képen) használhatjuk.

A rendszerszintű műveletekhez mindig csak a root-nak van jogosultsága!

Megértés és megoldás

Gondoljuk végig, írjuk le, hogy mit csináltunk! A „valamit„, „nem tudom mit is”‘, és „ki volt írva egy üzenet” semmit se ér… Hibás működéskor készítsünk jegyzetet, képernyőképet esetleg videót.  Ez nem csak a fejlesztőknek hasznos, hanem nekünk is az lehet, ha a hiba túl gyorsan zajlik le – pl.: felvillanó ablak – és nem tudjuk elolvasni a hibaüzenetet. Egy videó felvétel lejátszáskor megállítható, elemezhető!  

A fejlesztők nem tudják értelmezni a : nem indul el, nem úgy van, csinálom de nem megy, stb… utalásokat!

Hogy kell megoldanod egy problémát?!

Át kell gondolnod, milyen problémáról van szó, pl.: hardveres vagy szoftveres. Hardveres probléma esetén milyen hardverről van szó? Valamilyen kimeneti vagy bemeneti eszközről, egyéb perifériáról? A szoftveres probléma esetén, mi a neve a szoftvernek? Mire való a szoftver?

Kezdd úgy, hogy megadod a probléma kulcsszavait. Például, ha meghajtóra, vagy probléma megoldására van szükséged egy broadcom wifi kártyához, akkor így keresed a megoldást (kattints a keresésre):


Mélyebben

Grafikus alkalmazásoknál a legtöbb esetben nincs külön grafikus hibakezelés. Ennek az okaiba ne menjünk bele, fogadjuk el, hogy nincs. Ezért a programot egy konzolból kell futtatnunk, hogy részletesebb képet kapjunk az esetleges hibás működésről. Ehhez nem kell mást tennünk, csak futtatni egy terminál programot (konsole, yakuake, xterm, stb.) és oda begépelni a hibásnak vélt alkalmazás nevét aztán leütni az „enter”-t.

Például a Gimp pixelgrafikus program esetében (Ez a [BILLENTYŰ] leütést jelöli):

Előfordulhat, hogy a program semmilyen hibakimenetet nem produkál, csak egyszerűen leáll. Ilyenkor első lépésben érdemes az alkalmazáshoz tartozó egyedi beállításokat törölni.  Az alkalmazások egyedi beállításának tárolására sajnos nincs szabványos tárolási hely, ezért meg kell keresnünk a rendszerben. A Gimp például – hogy a fenti példánál maradjunk – itt tárolja a beállításait.

Egy pillanatra álljunk meg!

A hullámvonal a felhasználó saját könyvtárát jelöli mindig! Tehát ebben az esetben a példában ezt mutattuk: /home/ÉNNEVEM/.config/GIMP  Amikor töröljük a program személyes beállításait, az előzményeink, beállításaink elvesznek!

Szükség szerint egyszerűen csak nevezzük át a könyvtárat, így azonnal lesz mentésünk az előzményekről. Ahhoz, hogy ezeket a műveleteket elvégezzük, nem feltétlenül van szükség konzolra, megtehetjük a fájlkezelőben is, bár sokkal kevesebb információnk lesz a folyamatról.

Grafikus Plasma alkalmazás hibakeresése beszédes módban

Kio folyamatok hibakeresése

Gstreamer hibakeresés és folyamatábra

Add a meg az alábbi paramétert a parancs előtt

Ha minden jól ment lérejött a befejezéskor agy wfd-encoder-bin.dot állmány. Most csináljunk belőle folyamatábrát:

Gnome alkalmazások hibakeresése

Gstreamer hibakeresése

Háttérfolyamatok, szerver szolgáltatások

Szolgáltatások – pl.: samba – esetén a program naplózását kell megnéznünk. A naplófájlok a /var/log útvonalon találhatóak.

A samba esetében a naplók itt vannak:

Nézzünk bele a smbd hibanaplójába:

A [TABULÁTOR] billentyűt itt is használhatjuk!

Rendszerbetöltő szerkesztése

Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk eljárni amikor probémába ütköztünk, tudnunk kell, hogy mit és hol keressünk. Az egyik ilyen alaplépés, hogy indítási paramétereket tudjunk megadni és a gépet különböző módokba- a Windows-hoz hasonlóan „csökkentett módban” – is tudjuk indítani. Ehhez a rendszerbetöltőnket szerkesztési módba kell kapcsolni, a Grub rendszerbetöltő esetében az „e” betű leütésével a rendszerválasztó képernyőn (A Grub opciók általában fel vannak tüntetve).

Grub-EFI szerkesztése

Minták:

Boot fedőképernyő (splash) hibakeresése

a ‘quiet’ paramétert el kell távolítani majd hozzá kell adni a ‘plymouth:debug’ paramétert helyette, így:

Ha meggyőződtünk a hibás működésről két fontos dolgot kell megtennünk még akkor is, ha sikeresen ki is javítottuk!

  1. Jelentsd a fejlesztőknek mindenképp, hogy a lehető legrövidebb időn belül javítva legyen rendszer szinten is.

  2. Írj a felhasználói csoportba és segíts a többi felhasználónak, hogy el tudják kerülni vagy javíthassák a problémát ők is.

Hibajelentés beküldése vagy segítség kérése

Nagyon sokszor elkövetik a felhasználók azt, hogy bejelentkeznek a felhasználói csoportba – nem ritka, hogy e-mailben is – és a hírfolyamban hagynak egy ilyen üzenetet:

  1. Ne küldj e-mailben, üzenetben ilyen (vagy hasonló) használhatatlan és értelmezhetetlen kérdéseket, van felhasználói csoport, van hibajelentő rendszerünk (regisztrált felhasználóknak), de itt is csak értelmezhető kérdéseket fogadunk el.
  2. Az ilyen típusú üzenetekre senki nem tud válaszolni, teljesen használhatatlan! Nem véletlenül nincs válasz, ugyanis a felhasználók a 10-20 ilyen üzenet után végképp belefáradnak abba, hogy megkérdezzék:
  • És mi a problémád?!
  • pontosan milyen ‘karid’ van?!
  • pontosan melyik blackPanther OS változattal próbáltad?
  • frissítés előtt vagy után csináltad?
  • mégis, hogy csináltad?
  • korábban már működött vagy ez az első alkalom?
  • milyen verzióval próbáltad?
  • van bármilyen hibaüzenet?
  • nézted a rendszer naplóját?
  • mutasd a telepítő hibanaplóját!
  • honnan gondolod amit állítasz, kérdezel?
  • stb!

Ezért mindig – előre – írd le, hogy mit csináltál, mivel csináltad és pontosan mi a problémád azért, hogy segítség helyett ne a segítőnek kelljen kérdezniük téged.

A műveleteidet rögzítheted is, és a feltöltött videóban pontosabb képet kaphat bárki,, és eleve megérti amit lát. A felvételt elkészíheted telefonnal, vagy, ha működő rendszered van a SimpleScreenRecorder, vagy a Vokoscreen segíthet.

Folytasd itt:

Kapcsolódó tartalom

 

 

Hozzászólások lezárva

Megújult márkaoldalunk a Facebook-on! Hírekkel, értesítésekkel, különlegességekkel..

Látogatás oda

Error: Please enter a valid email address

Error: Invalid email

Error: Please enter your first name

Error: Please enter your last name

Error: Please enter a username

Error: Please enter a password

Error: Please confirm your password

Error: Password and password confirmation do not match