A hibaelhárítás kulcsfontosságú része a hiba pontos felismerése, értelmezése. Amennyiben nem értjük, hogy egy probléma esetén mit látunk, vagy nem tudjuk eldönteni, hogy valóban hibás működést látunk, tapasztalunk-e, neki se álljunk a hibaelhárításnak, hanem kérjük szakember segítségét, mielőtt nagyobb bajt okozunk!
Valódi hiba esetén nem vezet sehova, ha hibásan működő programot újra és újra megpróbáljuk elindítani. Magától nem fog „meggyógyulni”. A hiedelmekkel ellentétben a PC újraindítása sem oldja meg a problémákat, ha valódi hibáról beszélünk.
Alapfogalmak
Fájlok, mappák, programok, futtatható, futtatási jog, szerkeszthető, jogosultság, olvashatóság, saját könyvtár (konfig), útvonalak, root, user… ! Nagyjából ezekkel kell tisztában lenned ahhoz, hogy bármit megtegyél a blackPanther OS-en. Ha ezeket nem érted, a kézikönyv olvasásával kell kezdened!
Tudj kérdezni, kommunikálni.
Balfasz vagyok? Gondolkodj el ezen! Értelmesen és jól körbeírt kérdésre várhatsz értelmes választ!
Ahhoz, hogy bármilyen problémával kapcsolatos kérdésre választ is remélhess, meg kell tudnod fogalmazni, hogy mi a problémád!
Nem indul el a program, már tízszer kattintottam és ugyanaz! Mi a baja?
Az ilyen típusú kérdésekre te választ nem kapsz, aki elolvassa és segítene, az épp nagyjából az agyvérzés, és, a melegebb éghajlat említése mellett fogalmazza neked az üzenetet, ami érthető, hiszen ez úgy a kétmilliomod haszontalan, értelmezhetetlen és ostoba kérdés volt. Ha valaki mégis válaszol, köszönd meg és légy nagyon hálás érte..
Olvasd el: „Hogyan kérdezzünk okosan?”
Olvass és gondolkodj!!!!
Nem olvassák el a képernyő-üzeneteket, oktalanul tesznek „valamit”. Felmértük a látogatói tevékenységeket és nem csak találgatás, hanem tény, hogy a felhasználók nem olvassák végig a cikkeket , figyelmesen meg végképp nem, hanem találomra ugrálnak az oldalon. A kereséseket nem ismétlik, nem gondolják át, csak vaktában, valószínűleg hallomásból ismert kulcsszavat próbálnak, pl.: „virtuálisbox” Eszébe nem jutna azon gondolkodni, hogy mekkora egy baromságot ír be és keres. Használd a fejed és, ha csak a „virtuálisbox” jut eszedbe, legalább darabold fel: „virtual”-ra
A problémádat értelmezd és határold be! Nézz utána, hogy ez csak téged érint-e?!
Rendszerszintű beállítások
Ezek a legtöbb esetben az /etc mappában található szövegfájlok, amelyek a programok, szolgáltatások beállításait tartalmazzák. Ide csak a rendszergazda jogosult bármit betenni, elvenni vagy szerkeszteni. Tehát ehhez „root” azaz rendszergazdai jogokkal kell rendelkeznünk. Az elérésükhöz használhatjuk valamelyik konzol alkalmazást, tty-terminált vagy akár a fájlkezelőnket is (a képen) használhatjuk.
A rendszerszintű műveletekhez mindig csak a root-nak van jogosultsága!
Megértés és megoldás
Gondoljuk végig, írjuk le, hogy mit csináltunk! A „valamit„, „nem tudom mit is”‘, és „ki volt írva egy üzenet” semmit se ér… Hibás működéskor készítsünk jegyzetet, képernyőképet esetleg videót. Ez nem csak a fejlesztőknek hasznos, hanem nekünk is az lehet, ha a hiba túl gyorsan zajlik le – pl.: felvillanó ablak – és nem tudjuk elolvasni a hibaüzenetet. Egy videó felvétel lejátszáskor megállítható, elemezhető!
A fejlesztők nem tudják értelmezni a : nem indul el, nem úgy van, csinálom de nem megy, stb… utalásokat!
Hogy kell megoldanod egy problémát?!
Át kell gondolnod, milyen problémáról van szó, pl.: hardveres vagy szoftveres. Hardveres probléma esetén milyen hardverről van szó? Valamilyen kimeneti vagy bemeneti eszközről, egyéb perifériáról? A szoftveres probléma esetén, mi a neve a szoftvernek? Mire való a szoftver?
Kezdd úgy, hogy megadod a probléma kulcsszavait. Például, ha meghajtóra, vagy probléma megoldására van szükséged egy broadcom wifi kártyához, akkor így keresed a megoldást (kattints a keresésre):
Mélyebben
Grafikus alkalmazásoknál a legtöbb esetben nincs külön grafikus hibakezelés. Ennek az okaiba ne menjünk bele, fogadjuk el, hogy nincs. Ezért a programot egy konzolból kell futtatnunk, hogy részletesebb képet kapjunk az esetleges hibás működésről. Ehhez nem kell mást tennünk, csak futtatni egy terminál programot (konsole, yakuake, xterm, stb.) és oda begépelni a hibásnak vélt alkalmazás nevét aztán leütni az „enter”-t.
Például a Gimp pixelgrafikus program esetében (Ez a [BILLENTYŰ] leütést jelöli):
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | $ gimp[ENTER] # Megjegyzés! # A konzolban futtatott parancsok -programnevek- eléréséhez használhatjuk a # bash-completion szolgáltatást! Ez egy kiegészítés, ha csak annyit írunk be # hogy gim[majd megnyomjuk a tabulatort] akkor kiegészíti vagy listázza a # gim..-el kezdődő parancsokat, így: vector@core4〉~/〉 gim[TABULATOR] gimp gimp-2.8 gimp-2.9 gimp-console gimp-console-2.8 gimp-console-2.9 gimptool-2.0 vector@core4〉~/〉 gimp |
Előfordulhat, hogy a program semmilyen hibakimenetet nem produkál, csak egyszerűen leáll. Ilyenkor első lépésben érdemes az alkalmazáshoz tartozó egyedi beállításokat törölni. Az alkalmazások egyedi beállításának tárolására sajnos nincs szabványos tárolási hely, ezért meg kell keresnünk a rendszerben. A Gimp például – hogy a fenti példánál maradjunk – itt tárolja a beállításait.
0 1 2 | ~/.config/GIMP |
Egy pillanatra álljunk meg!
A hullámvonal a felhasználó saját könyvtárát jelöli mindig! Tehát ebben az esetben a példában ezt mutattuk: /home/ÉNNEVEM/.config/GIMP Amikor töröljük a program személyes beállításait, az előzményeink, beállításaink elvesznek!
0 1 2 | torles -r ~/.config/GIMP |
Szükség szerint egyszerűen csak nevezzük át a könyvtárat, így azonnal lesz mentésünk az előzményekről. Ahhoz, hogy ezeket a műveleteket elvégezzük, nem feltétlenül van szükség konzolra, megtehetjük a fájlkezelőben is, bár sokkal kevesebb információnk lesz a folyamatról.
Grafikus Plasma alkalmazás hibakeresése beszédes módban
0 1 2 | QT_LOGGING_RULES="*=true;qt.*=false" KDE_FORK_SLAVES=1 dolphin |
Kio folyamatok hibakeresése
0 1 2 | QT_LOGGING_RULES="*=true;qt.*=false;log_kio_smb=true" KDE_FORK_SLAVES=1 dolphin |
Gstreamer hibakeresés és folyamatábra
Add a meg az alábbi paramétert a parancs előtt
0 1 2 | GST_DEBUG_DUMP_DOT_DIR=/tmp a_parancs_vagy_program |
Ha minden jól ment lérejött a befejezéskor agy wfd-encoder-bin.dot állmány. Most csináljunk belőle folyamatábrát:
0 1 2 | dot -Tpng -owfd-encoder-bin.png wfd-encoder-bin.dot |
Gnome alkalmazások hibakeresése
0 1 2 3 4 | G_MESSAGES_DEBUG=all # Példa: Gnome-Network Displays hibakeresése NETWORK_DISPLAYS_DUMMY=1 GST_DEBUG=*:5 G_MESSAGES_DEBUG=all GST_DEBUG_DUMP_DOT_DIR=/tmp gnome-network-displays |
Gstreamer hibakeresése
0 1 2 | gst-play-1.0 -v /egy/mediaállomány/akarmi.mp4 |
Háttérfolyamatok, szerver szolgáltatások
Szolgáltatások – pl.: samba – esetén a program naplózását kell megnéznünk. A naplófájlok a /var/log útvonalon találhatóak.
A samba esetében a naplók itt vannak:
0 1 2 | /var/log/samba/*.log |
Nézzünk bele a smbd hibanaplójába:
0 1 2 | cat /var/log/samba/log.smbd | less |
A [TABULÁTOR] billentyűt itt is használhatjuk!
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | root@core4〉/〉 cat /var/log/samba/log.[TABULATOR] /var/log/samba/log. /var/log/samba/log.192.168.0.16 /var/log/samba/log.smbd /var/log/samba/log.127.0.0.1 /var/log/samba/log.bedroom-pc /var/log/samba/log.nmbd /var/log/samba/log.winbindd /var/log/samba/log.192.168.0.104 /var/log/samba/log.core4 root@core4〉/〉 cat /var/log/samba/log.s[TABULATOR] root@core4〉/〉 cat /var/log/samba/log.smbd root@core4〉/〉 cat /var/log/samba/log.smbd | le[TABULATOR] leaftoppm lefty less lesskey let leallitas lemon lessc lesspipe.sh lex lecs les lessecho less_trivial_synth lexmark2ppm.pl root@core4〉/〉 cat /var/log/samba/log.smbd | less[ENTER] # Ctrl+C lenyomásával visszaléphetünk a paranccsorba |
Rendszerbetöltő szerkesztése
Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk eljárni amikor probémába ütköztünk, tudnunk kell, hogy mit és hol keressünk. Az egyik ilyen alaplépés, hogy indítási paramétereket tudjunk megadni és a gépet különböző módokba- a Windows-hoz hasonlóan „csökkentett módban” – is tudjuk indítani. Ehhez a rendszerbetöltőnket szerkesztési módba kell kapcsolni, a Grub rendszerbetöltő esetében az „e” betű leütésével a rendszerválasztó képernyőn (A Grub opciók általában fel vannak tüntetve).
Grub-EFI szerkesztése
Minták:
Boot fedőképernyő (splash) hibakeresése
a ‘quiet’ paramétert el kell távolítani majd hozzá kell adni a ‘plymouth:debug’ paramétert helyette, így:
0 1 2 | GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="splash plymouth:debug" |
Ha meggyőződtünk a hibás működésről két fontos dolgot kell megtennünk még akkor is, ha sikeresen ki is javítottuk!
Jelentsd a fejlesztőknek mindenképp, hogy a lehető legrövidebb időn belül javítva legyen rendszer szinten is.
Írj a felhasználói csoportba és segíts a többi felhasználónak, hogy el tudják kerülni vagy javíthassák a problémát ők is.
Hibajelentés beküldése vagy segítség kérése
Nagyon sokszor elkövetik a felhasználók azt, hogy bejelentkeznek a felhasználói csoportba – nem ritka, hogy e-mailben is – és a hírfolyamban hagynak egy ilyen üzenetet:
- Ne küldj e-mailben, üzenetben ilyen (vagy hasonló) használhatatlan és értelmezhetetlen kérdéseket, van felhasználói csoport, van hibajelentő rendszerünk (regisztrált felhasználóknak), de itt is csak értelmezhető kérdéseket fogadunk el.
- Az ilyen típusú üzenetekre senki nem tud válaszolni, teljesen használhatatlan! Nem véletlenül nincs válasz, ugyanis a felhasználók a 10-20 ilyen üzenet után végképp belefáradnak abba, hogy megkérdezzék:
- És mi a problémád?!
- pontosan milyen ‘karid’ van?!
- pontosan melyik blackPanther OS változattal próbáltad?
- frissítés előtt vagy után csináltad?
- mégis, hogy csináltad?
- korábban már működött vagy ez az első alkalom?
- milyen verzióval próbáltad?
- van bármilyen hibaüzenet?
- nézted a rendszer naplóját?
- mutasd a telepítő hibanaplóját!
- honnan gondolod amit állítasz, kérdezel?
- stb!
Ezért mindig – előre – írd le, hogy mit csináltál, mivel csináltad és pontosan mi a problémád azért, hogy segítség helyett ne a segítőnek kelljen kérdezniük téged.
A műveleteidet rögzítheted is, és a feltöltött videóban pontosabb képet kaphat bárki,, és eleve megérti amit lát. A felvételt elkészíheted telefonnal, vagy, ha működő rendszered van a SimpleScreenRecorder, vagy a Vokoscreen segíthet.
Folytasd itt:
Kapcsolódó tartalom
Hozzászólások lezárva