Skype: blackpanther.hu info@blackpanther.hu

A hibaelhárítás alapjai!

blackPanther Magyarország Hibaelhárítás A hibaelhárítás alapjai!
A hibaelhárítás alapjai!

A hibaelhárítás alapjai!

Szerző: Adminisztrátor

A hibaelhárítás kulcsfontosságú része a hiba pontos felismerése, értelmezése. Amennyiben nem értjük, hogy egy probléma esetén mit látunk, vagy nem tudjuk eldönteni, hogy valóban hibás működést látunk, tapasztalunk-e, neki se álljunk a hibaelhárításnak, hanem kérjük szakember segítségét, mielőtt nagyobb bajt okozunk!

Valódi hiba esetén nem vezet sehova, ha hibásan működő programot újra és újra megpróbáljuk elindítani. Magától nem fog “meggyógyulni”.

Hibás működéskor készítsünk jegyzetet, képernyőképet esetleg videót a hibás működésről. Ez nem csak a fejlesztőknek hasznos, hanem nekünk is az lehet, ha a hiba túl gyorsan zajlik le – pl.: felvillanó ablak – és nem tudjuk elolvasni a hibaüzenetet. Egy videó felvétel lejátszáskor megállítható, elemezhető!

Grafikus alkalmazásoknál a legtöbb esetben nincs grafikus hibakezelés. Ennek az okaiba ne menjünk bele, fogadjuk el, hogy nincs. Ezért a programot egy konzolból kell futtatnunk, hogy részletesebb képet kapjunk az esetleges hibás működésről. Ehhez nem kell mást tennünk, csak futtatni egy terminál programot (konsole, yakuake, xterm, stb.) és oda begépelni a hibásnak vélt alkalmazás nevét.

Például a Gimp pixelgrafikus program esetében (Ez a [BILLENTYŰ] leütést jelöli):

Előfordulhat, hogy a program semmilyen hibakimenetet nem produkál, csak egyszerűen leáll. Ilyenkor első lépésben érdemes az alkalmazáshoz tartozó egyedi beállításokat törölni.  Az alkalmazások egyedi beállításának tárolására sajnos nincs szabványos tárolási hely, ezért meg kell keresnünk a rendszerben. A Gimp például – hogy a fenti példánál maradjunk – itt tárolja a beállításait.

Egy pillanatra álljunk meg!

A hullámvonal a felhasználó saját könyvtárát jelöli mindig! Tehát ebben az esetben a példában ezt mutattuk: /home/ÉNNEVEM/.config/GIMP  Amikor töröljük a program személyes beállításait, az előzményeink, beállításaink elvesznek!

Szükség szerint egyszerűen csak nevezzük át a könyvtárat, így azonnal lesz mentésünk az előzményekről. Ahhoz, hogy ezeket a műveleteket elvégezzük, nem feltétlenül van szükség konzolra, megtehetjük a fájlkezelőben is, bár sokkal kevesebb információnk lesz a folyamatról.

Háttérfolyamatok, szerver szolgáltatások

Szolgáltatások – pl.: samba – esetén a program naplózását kell megnéznünk. A naplófájlok a /var/log útvonalon találhatóak.

A samba esetében a naplók itt vannak:

Nézzünk bele a smbd hibanaplójába:

A [TABULÁTOR] billentyűt itt is használhatjuk!

Rendszerbetöltő szerkesztése

Ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk eljárni amikor probémába ütköztünk, tudnunk kell, hogy mit és hol keressünk. Az egyik ilyen alaplépés, hogy indítási paramétereket tudjunk megadni és a gépet különböző módokba- a Windows-hoz hasonlóan “csökkentett módban” – is tudjuk indítani. Ehhez a rendszerbetöltőnket szerkesztési módba kell kapcsolni, a Grub rendszerbetöltő esetében az “e” betű leütésével a rendszerválasztó képernyőn (A Grub opciók általában fel vannak tüntetve).

Ha meggyőződtünk a hibás működésről két fontos dolgot kell megtennünk még akkor is, ha sikeresen ki is javítottuk!

  1. Jelentsd a fejlesztőknek mindenképp, hogy a lehető legrövidebb időn belül javítva legyen rendszer szinten is.

  2. Írj a felhasználói csoportba és segíts a többi felhasználónak, hogy el tudják kerülni vagy javíthassák a problémát ők is.

Hibajelentés beküldése vagy segítség kérése

Nagyon sokszor elkövetik a felhasználók azt, hogy bejelentkeznek a felhasználói csoportba – nem ritka, hogy e-mailben is – és a hírfolyamban hagynak egy ilyen üzenetet:

Az ilyen típusú üzenetekre senki nem tud válaszolni, teljesen használhatatlan! Nem véletlenül nincs válasz, ugyanis a felhasználók a 10-20 ilyen üzenet után végképp belefáradnak abba, hogy megkérdezzék:

  • És mi a problémád?!
  • pontosan milyen ‘karid’ van?!
  • pontosan melyik blackPanther OS változattal próbáltad?
  • frissítés előtt vagy után csináltad?
  • mégis, hogy csináltad?
  • korábban már működött vagy ez az első alkalom?
  • milyen verzióval próbáltad?
  • van bármilyen hibaüzenet?
  • nézted a rendszer naplóját?
  • mutasd a telepítő hibanaplóját!
  • stb!

Ezért mindig – előre – írd le, hogy mit csináltál, mivel csináltad és pontosan mi a problémád azért, hogy segítség helyett ne a segítőnek kelljen kérdezniük téged.

Hozzászólások lezárva

Van Facebook oldalunk is, hírekkel, értesítésekkel

Megnézem